|
|||||||||
|
“The Journey” is de titel van het zevende album van de uit Brooklyn, New York afkomstige folkzanger en songschrijver Allan Thomas die na een paar jaar in Los Angeles te hebben gewoond uiteindelijk in Hawaii is aanbeland. Zijn muzikale rondreis begon dan ook al zo’n 50 jaar geleden in de beginjaren ’70 toen zijn debuutplaat op de markt is gekomen. Vele van zijn volgende albums werden hier bij ‘Rootstime’ in de voorbije jaren door ondergetekende van een recensie voorzien zoals o.a. “Brooklyn Boy In Paradise” uit 2009, “Deep Water” uit 2012 en zijn laatst uitgebrachte plaat “Two Sides To Every Story” uit 2018. Het is dan ook een fijn weerzien met de liedjes van Allan Thomas op zijn nieuwe plaat “The Journey”. In totaal brengt hij twaalf nieuwe zelfgeschreven nummers, hoewel hij in de door accordeonklanken gedomineerde albumtiteltrack toch wel stukjes van de traditional “Vaya Con Dios” heeft verwerkt zoals u op de bijgaande audiovideo kunt horen. Niet minder dan vijftien muzikanten hebben op alllerlei instrumenten bijgedragen tot de opname en realisatie van dit door Allan Thomas zelf geproducete album met Olivia Ruff op zeven tracks en Amanda Frazier op de song “Loves Way” als uitstekende backing vocalisten. Enkele van die muzikanten hebben in het verleden samengewerkt met artiesten als Sting, ‘Steely Dan’, Bob Dylan, Stevie Wonder, Joni Mitchell, Elton John en Miles Davis. Hoewel folkmuziek de basis van alle nummers vormt zijn er hier en daar ook enkele invloeden uit de soul-, jazz-, blues-, rock- en countrymuziek te bemerken. De gelijkenissen tussen zijn liedjes en het werk van iemand als James Taylor of ‘Crosby, Stills & Nash’ zijn een paar keer treffend zoals in de songs “Van”, “It’s All Good”, “After The Storm”, “So Far So Good” en “Real Life Love”. In “Devil’s Rock” en slotnummer “The Invisible Man” vertelt Allan Thomas zijn verhaal in parlando-stijl en het nummer “It Goes Without Saying” doet zijn titel alle eer aan door geheel instrumentaal gebracht te worden met gitaarspel van Allan op akoestische gitaar en met vast bandlid Bryan Kessler op elektrische gitaar. “The Journey” is zoals zijn voorgaande albums een zeer aangenaam beluisterbare plaat van deze muzikant die al een halve eeuw toegewijd is aan het creëren en het spelen van leuke liedjes op zijn albums. (valsam) “Like with the previous records of Allan Thomas, his latest album ’The Journey’ is a very enjoyable and 'nice to listen to' collection of excellent songs from an artist who has since more than half a decade been devoted to creating and singing great compositions.” - www.rootstime.be
|